Varnostni sosvet-obvestilo
"varnostni pas - pripni svoje življenje"
Uporaba varnostnih pasov zmanjša število smrtnih žrtev in hudo poškodovanih v prometnih nesrečah za najmanj 40 odstotkov. V EU-ju so izračunali, da bi ob večji uporabi pasov na leto preživelo 7.000 ljudi.
Zakaj uporabljati varnostni pas?
Odrasel človek lahko z močjo rok in nog zadrži težo telesa le do hitrosti 7 km/h;
Pri trku vozila, ki vozi s hitrostjo 50 km/h, deluje na naše telo enaka sila, kot če bi padli 10 m globoko. Pri večji hitrosti pa ta sila skokovito narašča.
Kdo mora uporabljati varnostni pas?
Zakon o varnosti cestnega prometa določa, da morajo varnostni pas med vožnjo uporabljati voznik in potniki na vseh sedežih, kjer so varnostni pasovi vgrajeni. Vsi morajo biti pripeti na način, kot ga je določil proizvajalec. To pomeni, da morajo varnostni pas uporabljati vsi potniki v motornih vozilih, tako v osebnih avtomobilih, kombiniranih vozilih, avtobusih, tovornih vozilih in traktorjih, če so varnostni pasovi vgrajeni.
Nepripeti potniki na zadnjih sedežih ogrožajo voznika in potnika na sprednjih sedežih.
Posebno pozornost je potrebno v vozilu posvetiti otrokom. Otroci se v vozilu lahko vozijo le, če so starosti primerno zavarovani v ležiščih, homologiranih otroških varnostnih sedežih ali s homologiranimi pripomočki, ki omogočajo uporabo običajnih varnostnih pasov. Ležišča ali sedeži so lahko v skladu z navodili proizvajalca pripeti na prednjem ali zadnjem sedežu v vozilu. V osebnih avtomobilih, v katerih zaradi konstrukcijskih lastnosti avtomobila otroka ni mogoče zavarovati na prej opisan način, smejo sedeti otroci do dvanajstega leta starosti na zadnjih sedežih.
Poklicni vozniki - pogosto neprivezani
V Sloveniji je lani umrlo 52 voznikov, ki v trenutku prometne nesreče niso bili pripeti z varnostnim pasom, 47,7 odstotka pa jih med prometno nesrečo ni uporabljalo varnostnega pasu, kar je za 4,3 odstotka več kot leta 2006. Skrb vzbuja tudi podatek, da varnostni pas uporablja manj kot polovica poklicnih voznikov tovornjakov in avtobusov.
Le 65,7 odstotka otrok pripetih z varnostnim pasom
Analiza je pokazala, da je varnostni pas uporabljalo 83,7 odstotka voznikov in 85 odstotka potnikov na prednjih sedežih (78 odstotkov voznikov in 89 odstotkov voznic). Med potniki na zadnjih sedežih se jih je redno pripenjalo 49 odstotkov. Med odraslimi sopotniki se jih je, glede na analizo, pripenjalo 35 odstotkov, med otroki pa 65,7 odstotka).
Varnostni pas je v primeru prometne nesreče najučinkovitejša naprava za zaščito potnikov v osebnih in lahkih dostavnih vozilih. Ob obstoju avtomobilske industrije je prav uvajanje varnostnih pasov najbolj pripomoglo k izboljšanju pasivne varnosti potnikov med trčenjem.
Policisti v akcijo s preventivo in z represijo
Akcijo »Varnostni pas- pripni svoje življenje« je že četrto leto zaporedoma ob sodelovanju s policijo pripravilo ministrstvo za promet, trajala pa bo do 4. aprila. Policija bo poleg poostrenega nadzora prometa nadaljevala tudi preventivno delo akcije, kamor sodijo predavanja o pravilni uporabi varnostnega pasu po šolah in vrtcih. Pri nadzoru prometa bodo policisti še posebej pozorni na vozila, ki prevažajo otroke, ter poleg pripenjanja voznikov in sopotnikov opozarjali na pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev v vozilih. Letos so se v akcijo prvič vključili tudi taksisti.
Namen akcije, ki temelji na resoluciji o nacionalnem programu varnosti v cestnem prometu za obdobje 2007-2011, je zmanjšati število mrtvih in poškodovanih na cestah in povečati uporabo varnostnega pasu voznikov in sopotnikov v vseh kategorijah vozil.